ورزش های مبتلایان به فشار خون

ورزش های مبتلایان به فشار خون

فشار خون بالا در حال حاضر، یکی از شایع ترین ناراحتی های جسمانی است که شیوع روز افزون آن نتیجه ی بی تحرکی، تغذیه ی غلط، استرس و فشارهای روانی است. به عبارتی در صورت فاصله گرفتن از سبک زندگی سالم در ابعاد مختلف، در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می گیریم. فشار خون خطرات بسیاری دارد و ممکن است به سکته ی قلبی و مغزی منجر شود.

علاوه بر درمان دارویی و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می دهد با انجام ورزش و فعالیت بدنی نیز می توان در راستای کاهش فشار خون تلاش کرد و یا فشار خون متوسط را کنترل کرد. شدت و نوع تمرینات و تعداد جلسات ورزشی در طول هفته برای مبتلایان به فشار خون بالا، نسبت به افراد سالم متفاوت است. بنا بر نتایج مطالعات، ورزش منظم با شدت متوسط تاثیر بیشتر در کاهش فشار خون دارد.

ورزش های هوازی بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون دارند. این دسته فعالیت ها باعث افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس می شوند. دوین آرام، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های هوازی می باشند. البته ورزش کردن در صورتی می تواند بر کاهش فشار خون تاثیر بگذارد که به صورت منظم و طی برنامه انجام شود. غالبا توصیه می شود این ورزش ها سه جلسه در هفته و در هر جلسه به مدت 20 تا 30 دقیقه به صورت ملایم انجام شود.

دانشکده ی طب ورزشی امریکا نیز برنامه ای برای کاهش فشار خون پیشنهاد داده است که طبق آن فشار انجام تمرینات وزشی هفته به هفته افزایش می یابد و از هفته ای سه جلسه پیاده روی با استراحت های پنج دقیقه ای، به هفته ای هفت جلسه پیاده روی 35 تا 40 دقیقه ای بدون استراحت می رسد.

همچنین در کنار ورزش های هوازی، انجام چند حرکت ورزشی که به گردش خون و کاهش فشار خون کمک می کند نیز می تواند موثر باشد.

ورزش های افزایش دهنده ی انعطاف بدن و ورزش هایی که موجب تقویت عضلات می شوند نیز در کنترل فشار خون بی تاثیر نیستند. البته فعالیت های بی هوازی با شدت بالا مانند تمرن با وزنه، محرک افزایش فشار خون است. اگر فردی که در حالت استراحت فشار خونش بالاست تصمیم دارد با وزنه ورزش کند باید به نکاتی توجه داشته باشد. به طور مثال بهتر است از وزنه ی سبک استفاده کند و تعداد دفعات وزنه زدن را افزایش دهد. همچنین فرد مبتلا به فشار خون بالا باید توجه داشته باشد که در هنگام بلند کردن وزنه، نفس خود را در سینه حبس نکند. به طور کلی تنفس عمیق و منظم در هنگام ورزش به کاهش فشار خون کمک می کند.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

16 − سه =