مضرات ورزش با معده ی خالی

ورزش با معده ی خالی

 ورزش کردن به صورت ناشتا برای بسیاری راه خوبی برای چربی سوزی به نظر می رسد. مطالعات و تحقیقات اثبات کرده اند که وقتی در آغاز روز و قبل از خوردن صبحانه ورزش می کنیم، بدن چربی بیش تری می سوزاند. در واقع پس از حدود 7-8 ساعت چیززی نخوزدن، سطح گلیکوژن و انسولین در خون بسیار پایین است. در نتیجه بدن برای تامین انرژی سوخت و ساز عضلات، به سوزاندن ذخایر چربی روی می آورد.

اما آنچه که از سوی منتقدان این روش تمرین مطرح می شود این است که ورزش در حالت ناشتا می تواند با ریسک همراه باشد. وقتی با معده ی خالی ورزش می کنیم، بدن انرژی مورد نیاز برای ورزش کردن را ندارد، در نتیجه سطح توانایی ما برای انجام تمرینات پایین می آید. به عبارتی، این نکته که بدن در وضعیت ناشتا چربی بیش تری می سوزاند درست است؛ اما در این وضعیت بدن انرژی لازم برای انجام ورزش در ظرفیت کامل را ندارد.

خوردن یک وعده ی غذایی سبک مدتی پیش از ورزش، گلیکوژن و کربوهیدرات لازم برای بدن را تامین می کند. در این صورت، ورزشکار می تواند بدون خستگی مفرط تمرینات خود را انجام دهد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که ورزش کردن در حالت گرسنگی، باعتث تخریب بافت عضلات می شود. در صورت انجام تمرینات سنگین ورزشی در حالتی که سطح گلیکوژن در بدن بسیار پایین است، بدن به سوزاندن ذخایر چربی نمی کند و دست به تخریب بافت های عضلانی می زند. وقتی ناشتاییم بدن در حالت کاتابولیک قرار دارد. از این رو به شکستن مولکول ها و تولید انرژی نیاز دارد، اگر این حالت بیش از حد معمول باشد بدن دست به تجزیه و تخریب بافت های عضلانی می زند. عضلات کالری زیادی مصرف می کنند و وقتی بافت های عضلانی تحلیل می رود و حجم عضلات کم تر می شود، کالری کم تری نیز مصرف می شود و باقی مانده ی آن ذخیره می شود.

مساله ی دیگر این است که این روش چربی سوزی تنها برای مدت زمان کوتاهی پس از شروع آن جواب می دهد. بدن پس از مدتی به دریافت کردن کالری کم عادت می کند و میزان سوخت و ساز کلی را کاهش می دهد.

چربی سوزی به این روش بیش تر شبیه به یک میانبر است. چرا که وقتی با معده ی خالی ورزش می کنید، بدن صرفا به سوزاندن چربی عادت می کند و از دیگر مزایای ورزش مانند تنفس بهتر و یا ارتقای قدرت بدنی بی بهره خواهید ماند.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

1 × 2 =