رابطه ی دویدن با تقویت حافظه

دویدن و تقویت حافظه

محققان به تازگی دریافته اند که دویدن با پاهای برهنه، می تواند باعث تقویت حافظه شود. در طی یک مطالعات میدانی، مشخص شد که افراد پس از دویدن با پاهای برهنه در حدود 16 درصد عملکرد حافظه را افزایش می دهد.

دویدن باعث تولید پروتیینی در بدن می شود که در عملکرد مغز تاثیر گذار است و باعث بهبود وضعیت حافظه می شود.

سطح این پروتیین که کاتپسین B نام دارد، پس از دویدن در بدن افزایش می یابد. کاتپسین B توسط بافت های ماهیچه ای ساخته می شود و سپس به مغز انتقال می یابد. زمانی که این پروتیین به سلول های مغز می رسد باعث تولید مولکول های مرتبط با سلول های جدید مغزی می شود.

یک برنامه ی ورزشی منظم و مستمر، می تواند به ساخته شدن بیش تر این پروتیین و در نتیجه افزایش قدرت حافظه کمک کند.

ورزش کردن باعث دریافت بیش تر اکسیژن می شود. سلول های مغز برای فعالیت، به اکسیژن نیاز دا رند و در حدود 20 درصد از اکسیژنی که به بدن می رسد توسط مغز استفاده می شود. افزایش میزان اکسیژنی که به مغز می رسد، باعث عملکرد بهتر مغز و تقویت حافظه می شود.

انجام ورزش های هوازی به افزایش ترشح نور اپی نفرین منجر می شود. نور اپی نفرین یک پیام رسان شیمیایی است که در عملکرد حافظه نقش دارد. در تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که سطح نور اپی نفرین پس از انجام ورزش های هوازی افزایش می یابد. از این رو می توان گفت که انجام ورزش های هوازی مانند دویدن می تواند یک جایگزین ایمن برای داروهای افزایش دهنده ی نور اپی نفرین باشد.

دویدن جزو ورزش های هوازی است که تاثیر بسزایی در حفظ سلامت فیزیکی و ذهنی افراد دارد. دویدن با افزایش جریان خون، موجب خون رسانی بیش تر به مغز می شود. افزایش جریان خون در مغز، فرایند تحلیل بافت های سلولی مغز را کند می کند.

البته باید در نظر داشت که برای رسیدن به نتایج مطلوب ورزش بر حافظه، باید طی یک برنامه ی منظم ورزش کرد. حداقل سه بار ورزش در هفته می تواند تاثیرات مطلبی بر حافظه داشته باشد. به علاوه، ورزش به همراه یک رژیم غذایی مناسب، باعث رسیدن به یک زندگی سالم می شود.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

6 + 1 =