با اصلاح تغذیه جوان بمانید

با اصلاح تغذیه جوان بمانید

پیر شدن یک رویداد طبیعیست که با گذشت زمان و بالا رفتن سن اتفاق می افتد. اما آن چه برای ما مهم است، کیفیت و سرعت روند پیر شدن است. طبیعتا دلمان نمی خواهد به زودی علائم پیری را نشان دهیم. بروز بسیاری از این علائم با تلاش برای حفظ سلامتی مدت ها به تاخیر می افتد. پیر شدن به میزان زیادی به کیفیت و سبک زندگی ما بستگی دارد.

رژیم غذایی سالم در کنار ورزش و سبک زندگی صحیح مانند خواب کافی، از مهم ترین راه های مقابله با پیری است. بسیاری از مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که در حفظ سلامتی و به تاخیر انداختن نشانه های پیری موثرند.

آنتی اکسیدان ها: این مواد همان گونه که از اسمشان پیداست، خاصیت ضد اکسیدگی دارند. در اصل آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد از سلول های بدن محافظت می کنند و به این ترتیب، روند پیری را کند می کنند. آنتی اکسیدان ها بر سلامت قلب و عروق، بینایی و سلامت و شادابی پوست تاثیر بسزایی دارند.

لیمو ترش، پیاز، سیب، اسفناج، توت فرنگی و به طور کلی میوه های قرمز مانند انار، منابع بسیار خوبی برای آنتی اکسیدان ها هستند. کاروتن موجود در هویج، انبه، فلفل دلمه ای نارنجی و نارنگی هم یک آنتی اکسیدان مهم است.

کلسیم و مواد معدنی: اندام های حرکتی و استخوان ها با افزایش سن، تحلیل می روند و عملکردشان کاهش می یابد. برای جلوگیری از عارضه هایی مانند پوکی استخوان، باید به مقدار کافی مواد معدنی مصرف کنیم. کلسیم مهم ترین ماده ی معدنی در حفظ تراکم استخوانی است. کلسیم همچنین در تنظیم ضربان قلب و انتقال پیام های عصبی نقش دارد. از دیگر فواید کلسیم، می توان به کاهش عوارض یائسگی اشاره کرد.

بهترین منبع کلسیم، مواد لبنی مانند شیر، ماست و پنیر است. کلم نیز به عنوان یک منبع گیاهی کلسیم شناخته می شود.

لازم به ذکر است که برای جذب کلسیم توسط استخوان ها، باید ورزش کرد.

کروم یکی دیگر از مواد معدنیست که در جوان ماندن سلول های بدن نقش دارد. این ماده حساسیت سلول ها را به تاثیر انسولین حفظ می کند و از این طریق، از ابتلا به دیابت نوع دوم پیشگیری می کند. گوشت گوساله، جگر، مرغ، فلفل سبز و موز حاوی کروم می باشند.

روی و مس نیز در تولید کلاژن موثرند. این مواد در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش موثری دارند. گردو، کشمش، نخود و میوه های خشک، منابع خوبی برای روی و مس هستند.

مصرف ماهی نیز در حفظ جوانی تاثیر زیادی دارد. پروتیین موجود در گوشت ماهی، برای تقویت فولیکول های مو و جلوگیری از ریزش مو مفیدند. همچنین ماهی حاوی اسید های چرب غیر اشباع مانند خانواده ی چربی های امگا 3 می باشد. مصرف این چربی ها در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از وکی استخوان و ارتقاء عملکرد مغر و تقویت حافظه موثر است.

همچنین امگا 3 و دیگر چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، به سلامت و شادابی پوست و مو کمک زیادی می کنند.

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه می تواند نیاز بدن به ویتامین ها را تامین کند. ویتامین E به خصوص در شادابی پوست تاثیر زیادی دارد. ذرت، بادام زمینی و دانه های روغنی، زیتون و سویا حاوی ویتامین E هستند.

با کاهش مصرف چربی و قند نیز می توانید از پیری زودرس جلوگیری کنید. مصرف بی رویه ی این مواد غذایی، باعث سفید شدن موها و افزایش چین و چروک پوست می شود. قند در جریان خون به پروتیین ها می چسبد و مولکول هایی به نام AGES تولید می کند که پوست را آسیب پذیر می کنند.

عسل با خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی ، پیری و شکستگی پوست را به تاخیر می اندازد. همچنین مصرف کاکائو برای بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از دیابت مفید است. سیر نیز علاوه بر ضد عفونی کنندگی و. ارتقاء سیستم ایمنی بدن، خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

پاسخ دهید

*

3 × دو =