انتظارات غلط از ورزش در رابطه با لاغری

انتظارات غلط درباره ی ورزش

بسیاری از افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، از ورزش برای کاهش وزن و از بین بردن چربی های اضافی بهره می گیرند. کاهش وزن با ورزش کردن روش مناسبی به نظر می رسد و می تواند در بهبود سلامتی جسمانی فرد نیز تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

اما ورزش کردن اگر به درستی انجام نگیرد می تواند با تاثیرات منفی بر سلامتی همراه باشد. متاسفانه در بسیاری از موارد، کسانی که با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند عجله ی زیادی برای رهایی از این وضعیت دارند. این امر سبب می شود که انتظار آن ها از تاثیر ورزش چندان معقول نباشد.

اگر طی مدت قابل توجهی ناپرهیزی کرده ایم و با سبک زندگی و تغذیه ی غلط باعث ذخیره شدن مقدار زیادی چربی در بافت های بدن خود شده ایم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که طی مدت زمان کوتاهی به اندام ایده آل خود برسیم. برای حفظ سلامت، پیش از هر چیز در نظر گرفتن نکات زندگی سالم الزامیست.

روی آوردن به تمرینات سنگین ورزشی برای سوزاندن چربی های اضافه می تواند خطرات زیادی داشته باشد. اولا که هر ورزش سنگینی الزاما به کاهش سریع وزن منجر نمی شود. علاوه بر این، کم کردن وزن در یک بازه ی زمانی کوتاه مدت ممکن است به بدن آسیب بزند. پوست بدن در اثر افزایش وزن کش می آید و وقتی با شتاب زیادی وزن کم می کنید، پوست نمیتواند به همان سرعت با سایز جدید بدن انطباق یابد و در نتیجه، شل می شود.

انجام تمرینات ورزشی با شدت زیاد برای فردی که تا پیش از این فعالیت بدنی زیادی نداشته می تواند باعث آسیب شود. وارد آوردن فشار زیاد به صورت ناگهانی، باعث آسیب دیدن مفاصل می شود.

به طور کلی گفته می شود برای حفظ سلامت در حین کاهش وزن، باید هفته ای کمی بیش از 800 گرم وزن کم کرد؛ یعنی تقریبا 3.5 الی 4 کیلوگرم در ماه. ضمنا بر خلاف آن چه عده ای متصور می شوند، عرق کردن زیاد لزوما نشانه ی چربی سوزی و کاهش وزن نیست؛ میزان تعریق به متغیرهای بسیاری از جمله دمای محیط و رطوبت هوا بستگی دارد. در بسیاری از موارد در اثر تعریق تنها آب از دست می دهیم و کاهش وزن آنی نیز به همین دلیل اتفاق می افتد.

عده ای هم تصور می کنند برای رسیدن به اندام مورد نظر خود تنها استفاده از دستگاه های لاغری کافیست. در حالی که این دستگاه ها به خودی خود تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارند و می توانند در کنار رژیم غذایی صحیح و ورزش مناسب، نقش کاتالیزور را ایفا کنند.

از دیگر تصورات غلط اما رایج پیرامون کاهش وزن می توان به کم خوردن اشاره کرد. درست است که دریافت میزان کالری و چربی منجر به افزایش وزن می شود؛ اما این به معنا نیست که برای لاغر شدن باید به طور افراطی کم بخورید یا وعده های اصلی غذایی را حذف کنید؛ بدن برای سوخت و ساز نیاز به پروتیین دارد و کربوهیدرات، آب مورد نیاز برای سوخت و ساز را تامین می کند. همچنین اگر ورزش می کنید، بدن باید سوخت لازم برای انجام تمرینات ورزشی را دریافت کند.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

پاسخ دهید

*

5 + 2 =