الگو های ایرانی برای پوشش امروزی

پوشش امروزی

طراحی مد و لباس بیش از آن که تصور کنیم در زندگی روزمره نقش ایفا می کند. حتی افرادی که ظاهرا به این مقوله اهمیتی چندانی نمی دهند، آن چه می پوشند تحت تاثیر نظر و سلیقه ی طراحان مد و تولید کنندگان لباس است.

اما روند انتخاب لباس به این سادگی هم نیست؛ زندگی مدرن و شهری ما را در معرض تاثیر پذیری هرچه  بیش تر قرار می دهد. در واقع ما بیش از آن چه می بینیم و تصور می کنیم تحت تاثیریم. قدرت رسانه ها امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست.

شاید یکی از آشنا ترین ابزار ها تلویزیون باشد. از چندین سال پیش و با راه یابی تلویزیون به خانه ی ایرانی ها، مردم در زمینه های مختلف سبک زندگی خود تحت تاثیر این جعبه ی جادو قرار گرفتند. بی شک یکی از مهم ترین زمینه ها، پوشش و لباس بوده است. تلویزیون رسانه ی قدرتمندی چه از لحاظ جذب بصری و چه از حیث آمار مخاطب است. پس طبیعیست که ما به صورت ناخود آگاه بپنداریم آن چه قاب این رسانه پخش می شود الزاما “خوب” است.

در این میان طراحی لباس های سریال های پر طرفدار، پتانسیل بالایی برای همه گیر شدن دارند. بی شک هم ما و هم پدر و مادر هایمان به عنوان نسل پیشین، خاطرات و مثال هایی از پوشش بازیگران که به صورت مقطعی همه گیر شده اند داریم. در این زمینه، هیچ تفاوتی هم بین آقایان و بانوان نیست.

فیلم های سینمایی پر بیننده نیز از این حیث بی تاثیر نیستند؛ در موارد زیادی مدل لباس و پوشش شخصیت های پر طرفدار، چندی بعد چه در بازار و چه در میان افراد جامعه به وضوح به چشم می آیند و بازار مد و فشن تحت تاثیر مدل های مردانه و زنانه قرار می گیرند.

اما همیشه بازیگران از طریق فیلم هایی که بازی می کنند و در قالب شخصیت هایشان تاثیر گذار نیستند؛ افراد معروف همیشه مورد توجه جامعه اند و آن چه می پوشند، در انتخاب و سلیقه ی ما تاثیر دارد.

در یک دهه ی اخیر و با دسترسی هر چه بیش تر به رسانه های خارجی، شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از نسل جوان تر، الگو های خود را در میان ستاره های بین المللی می جوید. تاثیر رسانه های غربی و آنچه ستاره های هالیوودی انجام می دهند، امروزه بیش تر حس می شود.

اما با گسترش رسانه های اجتماعی، این تاثیر پذیری شکل دیگری به خود گرفته. وجود شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام از سمتی، و فرد گراییِ در حال رشد از سویی دیگر باعث می شود همه ی جوانان در انتخاب پوشش خود از الگو های یکسان پیروی نکنند.

در واقع با دسترسی بیش تر و سریع تر به اطلاعات روز، افراد انتخاب می کنند که طبق چه الگویی لباس بپوشند. البته به عبارت دقیق تر آن ها تصور می کنند که در حال انتخاب کردنند. کمپانی های بزرگ لباس با استفاده از همین الگو ها، کشور های در حال توسعه با اجناس خود خود آشنا می کنند و سپس اقدام به تاسیس نمایندگی های پوشاک در گوشه و کنار کشوری مانند ایران می کنند.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

ده − هشت =