چگونه به تقویت حافظه خود کمک کنیم؟

تقویت حافظه

در طول زندگی هرکس؛ بارها اتفاق افتاده که کاری را  به دلیل اینکه بر روی تقویت حافظه خود کار نکرده ایم فراموش کرده ایم و بارها با روش های مختلف خواسته ایم که این مشکل را برطرف کنیم و به وسیله آن به تقویت خافظه خود کمکی کرده باشیم؛ گاه با نوشتن بر روی کاغذ، گاه با نوشتن بر روی دست و یا حتی کوک کردن تلفن همراه!

دلایل عدم تقویت حافظه به میزان کافی

اما همه ی این راه ها برای همیشه کارساز نیست و حتی پیش آمده که روش هایی که با آن ها باید کار خود را یادآوری کنیم را نیز فراموش کرده ایم؛ دلایل بسیاری وجود دارد که باعث این مشکلات می شود. یکی از این مشکلات، غرق شدن در مسائل روزمره است که همه ی ما امروزه دچار آن هستیم.

یکی دیگر از دلایلی که باعث فراموشی برخی کارها می شود همین افزایش سن است. با افزایش سن، عملکرد مغز کاهش پیدا می کند و دلیل آن کاهش قدرت حافظه می باشد. برای جلوگیری از این روند و کنترل کردن آن راهکارهایی وجود دارد که در این جا به ذکر و توضیح مختصری از آن ها می پردازیم:

ذهن خودتان را تحریک کنید

فعالیت ها و تحریک کننده های مغزی باعث می شود که بین سلول های عصبی ارتباط برقرار شده و تولید و جایگزینی سلول های مغزی صورت می گیرد. برای این کار کافیست کارهایی فکری انجام دهید؛ این کارها می توانند مثل:

  • مطالعه کردن
  • حل کردن مسائل ریاضی
  • نقاشی کردن
  • صنایع دستی درست کردن
  • حل کردن جدول
  • درست کردن جورچین
  • و …

که به نوعی ورزش مغز می باشند و به تقویت حافظه نیز کمک می کنند. همچنین انجام این کارها از نظر روانشناسی نیز تاثیرگذار بوده و باعث می شود که فرد دچار افسردگی نشود.

 

ورزش کنید

مححققان و دانشمندان با انجام آزمایشات توانسته اند ثابت کنند که اگر از ماهیچه‌هایتان استفاده کنید به به تقویت حافظه تان هم کمک بسیاری کرده اید. افرادی که به طور برنامه ریزی شده و منظم فعالیت می‌کنند، رگ‌های خونی بیشتری در اطراف مغزشان وجود دارد که اکسیژن را به سلول‌های مغزی می رسانند. همچنین ورزش به تولید سلول‌های مغز و ارتباط آن‌ها کمک می‌کند. این روند بسیار تأثیر گذار بوده و اثرات آن‌ها روی مغز باقی خواهند ماند. یک نکته ی جالب این است که ورزش کردن به کاهش استرس و فشار خون کمک کرده و به سلامت مغز می افزاید.

تغذیه ی سالم داشته باشید

مواد مقوی و سالم علاوه بر ‌سلامت جسم ، به سلامت مغز و در نتیجه، سلامت روان هم کمک می کند. کالری که روزانه مصرف می کنید را چک کنید؛ کاهش مصرف کالری باعث می شود که در دوران پیری خطرات و مشکلات مغزی کمتری داشته باشید. تغذیه ی خود را کنترل کنید، از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید زیرا باعث افزایش کلسترول خون می شود. ویتامین‌های گروه « ب » که به ویتامین های « ب سه گانه » معروفند، اسید فولیک، ب ۱۲ و ب ۶ می‌توانند به بالا نگهداشتن سطح هموسیستئین (Hemocysteine) کمک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند و به تقویت حافظه شما کمک میکند. غلات غنی‌شده، حبوبات و سبزی‌های برگ ‌دار از ویتامین‌های گروه ب هستند.

 

چایی بنوشید

مصرف 1 فنجان چایی در روز؛ باعث می شود که مواد شیمیایی بر روی مغز اثر نگذارند و پروتئین موجود در چای از زوال عقل جلوگیری می کند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و  برای پیشگیری از سرطان بسیار پیشنهاد شده است.

 

غذاهای دریایی مصرف کنید

در ماهی امگا ۳ وجود دارد که در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار مفید است. یک نکته ی جالب وجود دارد و آن این است که امگا 3 در ترمیم و ساخت سلول‌های مغزی بسیار کمک می کند و میتواند درصد قابل توجهی به تقویت حافظه کمک کند.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

دوازده + دوازده =