نشانه هایی بیش فعالی خردسالان ؟

بیش فعالی کودکان

خردسال باید کمترین نشانه های ابتلا به اختلال بیش فعالی را داشته باشد، نمی توان هر کودکی که شیطنت دارد را بیش فعال دانست.

خردسال باید کمترین نشانه های ابتلا به اختلال بیش فعالی را داشته باشد، نمی توان هر کودکی که شیطنت دارد را بیش فعال دانست.
بیش فعالی بچه و نشانه‌های آن:

بیش فعالی خردسال و نشانه‌های آن، عنوانی است که شما در این گفت‌وگو با آن آشنا خواهید شد.

«نوجوان باید کمترین نشانه‌های ابتلا به اختلال بیش فعالی را داشته باشد، نمی‌توان هر کودکی که شیطنت دارد را بیش فعال دانست.»

این گفته خانم دکتر عبدالهی، پزبدون تردید فوق تخصص روانپزبدون تردیدی نوجوان و خردسالان درباره اختلال نقص توجه یا بیش فعالی نوجواناست. خانم دکتر عبدالهی در گفت‌وگو با سایت ما  در پیوند با بیش فعالی نوجوانمی‌گوید: «بیش فعالی نوجوانانشایع‌ترین اختلال روانپزبدون تردیدی این گروه سنی و نوجوانان است که به صورت سرپایی با مراجعه به درمانگاه‌ها، درمان می‌شوند. این اختلال در میان نوجوانانو نوجوانان حدود پنج تا هشت درصد شایع و شامل 3 نوع پرتحرکی، کمبود توجه، کم‌توجهی و رفتارهای تکانه‌ای می شود.»

بیش فعالی بچه از نوع پرتحرکی

به گفته این روانپزشک بدون تردید، بچه‌هایی که گریبانگیر بیش فعالی از نوع پرتحرکی هستند، بچه‌هایی بی‌قرار و ناآرام‌اند که هیچگاه در یک جا به بدون ابهام ثابت نمی‌نشینند و دائم در حال راه رفتن هستند. این مبدون تردیدلات در مدرسه، نمود بیشتری پیدا می‌کند چرا که با رفتارهای خود موجب برهم زدن نظم کلاس می‌شوند یا چنانچه بتوانند خود را کنترل کنند، دائم روی صندلی خود در حال حرکت هستند. اصطلاحی که معمولا در مورد این گروه از بچه‌ها به کار می‌برند این است که گویا موتوری به پای این خردسالانوصل شده که از ابتدای روز تا اواخر شب دائم راهکارن است و خاموشی ندارد. این خردسالاناز انجام رفتارهای پرخطر لذت می‌برند و پرحرفی، م فرده از بیش فعالی خردسالاست.

بیش فعالی خردسالان از نوع بی‌توجهی

بیش فعالی

این فوق تخصص روان پزشکی کودکان می‌گوید: « خردسالانبیش فعال، از نوع کم‌توجه، کودکانی هستند که به طور پیوسته در حال رویاپردازی هستند و این موجب تمرکز نداشتن در این خردسالانمی‌شود که این مبدون ابهامل هم در مدرسه بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیش فعالی در این خردسالان منتج می‌شود این نوجوانانعلاقه‌ای به انجام تکلیف‌هایی که نیاز به دقت زیادی دارد، نداشته و برای درس پژوهش مسئله داشته باشند. برای نمونه زمانی که در کلاس درس، م علم در حال دیکته گفتن به بچه‌ها است، خردسال بیش فعال ممکن است به سبب نداشتن تمرکز و توجه، کلمه‌هایی را که نوشتن آن را هم بلد است، جا بیندازد. در حالی که در خانه، زمانی که مادر به او متنی را دیکته می‌کند، به خاطر توجه مادر بر او و این که بچه تنها است و کسی در دوروبرش نیست، به خوبی دیکته را می‌نویسد و نمره خوبی هم به دست می‌آورد. این بچه هادر نوشتن تکلیف‌ها در منزل مسئله دارند و با گوشزدهای پشت‌سرهم پدر و مادر و با تاخیر زیاد، تکلیف‌های خود را انجام می‌دهند.»

او درباره نشانه‌های دیگر بیش فعالی بچه می‌گوید: «م شخص ه دیگر نوجوانانبیش فعال نوع کم‌توجه، فراموبدون تردیداری آنان است به طوری که ممکن است دائما لوازم خود را در مکانی گم کنند یا جا بگذارند. همچنین این خردسالاندر برنامه ‌ریزی برای کارهای خود مبدون ابهامل دارند؛ برای نمونه، اگر قرار باشد سه کار را در روز انجام دهد، نمی‌داند نخست کدام یک را در اولویت قرار دهد و نمی‌تواند از پس آن برآید. معمولا پدر و مادر باید برایش نقشه‌ریزی کنند و دایماً باید کسی او را در نقشه‌ریزی برای کارهایش کمک کند.»

علائم بیش فعالی خردسال  نوع رفتار تکانه‌ای

این عضو هیئت دانش ی دانشگاه پزشکی تهران در ادامه می‌گوید: «نوع دیگر بیش فعالی کودک، رفتارهای تکانه‌ای او است. م شخص ه بارز نوجوانانبیش فعال با رفتارهای تکانه‌ای، این است که صبر و تحمل کمی دارند و میان صحبت‌های دیگران می‌پرند و نمی‌توانند صبر کنند گفتگو‌های طرف مقابل تمام شود یا حوصله ایستادن داخل صف در حیاط مدرسه را ندارند.»

این متخصص تاکید می‌کند: «ممکن است بچه هابیش فعال تمام نشانه‌های گفته شده را نداشته باشند؛ منتها این خردسالانباید کمینه معیارها را داشته باشند. با تشخیص روان‌پزبدون تردید بچه است که م شخص می‌شود کودکی طبیعت پرتحرکی دارد و یا گریبانگیر بیش فعالی است.»

این فوق تخصص روانپزشکی خردسالان درباره علل بروز بیش فعالی بچه گفت: «بیش فعالی نوجواندر بیشتر موارد علت واضحی ندارد گرچه نکته مهم در این میان، ژنتیک و عوامل بیولوژیک است که نقش مهمی در بروز این اختلالات در بچه دارد. نقش تغذیه در بروز بیش فعالی و یا بهبود آن، مسئله‌ای است که تاکنون ثابت نشده است و در برخی مطالعات گفته شده استعمال اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها موجب بهبود بیش فعالی می‌شود؛ ولی مطالعات فعلی تاکنون آن را اثبات نکرده است و می‌توان در کنار مصرف داروها برای درمان بیش فعالی، از استعمال اسیدهای چرب و امگا٣ نیز استفاده کرد که ضرری هم برای خردسالندارد؛ گرچه نمی‌توان فقط از آن برای درمان بیش فعالی بچه ها بهره گیری کرد.»

این عضو از هیئت مدیره علوم پزشکی تهران بیان می‌کند: «درمان‌های دارویی و به‌کارگیری متد‌های شناخت‌درمانی و آموزش فرزندپروری به والدین، از جمله متد‌های درمان بیش فعالی نوجوانو نوجوان است.»

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

19 − یک =