رابطه ی ورزش با کاهش استرس

ورزش و کاهش استرس

استرس و فشار روانی در مقاطع مختلف زندگی برای هر کسی رخ می دهد. اما وقتی این استرس به صورت مزمن وجود داشته باشد، آثار سوء بسیاری دارد و می تواند به اضطراب و افسردگی بیانجامد. اثرات استرس و اضطراب بر سلامت روانی و جسمی ما بر کسی پوشیده نیست.

برای کاهش فشارهای روانی و استرس های مزمن، راهکار های بسیاری وجود دارد. در نوع حاد این مشکل باید درمان با مراجعه به روانشناس و دارو درمانی انجام پذیرد، اما پیش از آن که متحمل آسیب های روانی ناشی از استرس شویم، می توانیم با رعایت برخی نکات از پیش روی آن جلو گیری کنیم.

به طور قطع، ورزش کردن در کنترل و کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، میزان کم تری از استرس را تجربه می کنند و در شرایط بحرانی کنترل بهتری بر فشار روانیِ وارده دارند.

فعالیت های ورزشی، به خصوص ورزش های هوازی سبب کنترل هورمون هایی می شود که نقش مستقیم در شرایط روحی ما دارند. ورزش کردن باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی نشاط آور می شود و در عوض، از ترشح هورمون های مربوط به سیستم دفاعی بدن که حالت های افسردگی را تشدید می کنند، می کاهد.

ورزش کردن بر میزان ترشح انتقال دهنده های عصبی در مغز تاثیر می گذارد. این انتقال دهنده ها عبارتند از: دوپامین، سرتونین، نور آدرنالین و گابا آمینو اسید که در حفظ حالت آرامش موثرند. همچنین ورزش باعث افزایش ترشح اندروفین در خون نیز می شود. از اندروفین به عنوان مرفین طبیعی یاد می شود و کارکرد اصلی آن، کاهش میزان درد است.

پس از فعالیت های بدنی، دمای بدن یک یا دو درجه افزایش می یابد و همین امر باعث می شود بدن در حالت آرامش قرار بگیرد.

افزایش اعتماد به نفس نیز از دیگر تبعات مثبت ورزش کردن است. اگر به ورزش کردن به عنوان یک هدف و چالشِ هرچند کوچک بنگریم، برآمدن از پس این چالش به افراد حس توانمندی می دهد و سبب افزایش اعتماد به نفس می شود. همچنین بهبود شرایط فیزیکی و افزایش سلامت و قدرت بدنی نیز حس رضامت مندی انسان از خودش را ارضا می کند. افرادی که از اعتماد به نفس بیش تری برخوردارند، در کنترل استرس موفق تر عمل می کنند.

از دیگر شرایطی که ورزش کردن برای کاهش استرس ایجاد می کند، انحراف تمرکز حواس است. تحرک باعث می شود که تمرکز به فعالیت بدنی و حرکات عضلات معطوف شود و در نتیجه، وقت کم تری را برای فکر کردن به عوامل استرس زا صرف کنیم.

درباره پایگاه اطلاع رسانی ریحانه

دیدگاهتان را بنویسید

*

2 × یک =